Nu jävlar ska det gås ner i vikt

Har nu, sent om sider, hakat på hela det här snacket om GI-metoden. Låter finemang. Ingen pasta, ris eller potatis för mig den närmsta framtiden. Får se hur det går. Hur som hellst ska det bli spännande att se vad man kan hitta på med bönor och linser och allt vad det nu är man får äta. Tur är det i alla fall att man kan äta (rätt sorts) fett. Jag har ändå inte så mycket till övers för sötsaker. Det jobbiga nu är bara att hålla koll på vad man kan och inte kan äta. Nu är det bara ett gymkort som fattas.

3 Responses to “Nu jävlar ska det gås ner i vikt”


  1. 1 Marcus måndag, mars 16, 2009 kl. 13:34

    Enligt nya studier är det ingen skillnad på mättnad, insulinsvar eller blodsockernivåer relaterat till GI-värden. 500kcal vitt bröd kontra 500kcal ”rågkusar” ger samma mättnad och insulinutsöndring. Energimängden avgör alltså. Något som självklart GI-mannen Paulun förnekar för att fortsätta tjäna pengar. Jag frågade faktiskt honom detta personligen på en hälsomässa och han svarade då väldigt flyktigt…hehe.

    GI-metoden är dock ändå inte att förkasta. Över lag ger det bättre näringsmässigt sammansatt kost om man inte följer det dumslaviskt(en snickers har lägre GI än ”onyttig” potatis t.ex.).

    Men du kommer alltså troligen inte gå ner i vikt att att byta från mat med höga GI-värden till låga, men det kommer ge dig mer näring än många höga GI-kolisar.

    Mina diettips är att skära ner ganska stadigt på ris, pasta och bröd mot rotfrukter och annat energifattigt men mättande och näringsrikt. Ät mycket protein och glöm ej att få i dig bra men ej för mycket fett från vettiga källor, öka aktivitetsgraden med t.ex. 1h promenad varje dag. Så skalade jag 12kg utan nämnvärd ansträngning förra året. Vissa GI-förespråkare säger att man ska utesluta kolhydrater men detta har ingenting med GI-metoden att göra. Själv har jag ätit ”GI-kolisar” dem senaste 10 åren. Det har inte påverkat vikt eller annat men gett mig en mer oraffinerad och näringsriktig kost.

    Oj va långt mitt inlägg blev. Puss!

    • 2 tackytobster måndag, mars 16, 2009 kl. 13:56

      Tack för det Mackan. Jag följer det inte slaviskt (som du säkert märkte i lördags). Huvudsakligen undviker jag mest ljust bröd, pasta, ris och potatis samt försöker låta bli att äta asmycket sötsaker och socker. Det kan ju inte vara dåligt.

  2. 3 Marcus tisdag, mars 17, 2009 kl. 12:08

    Socker och sötsaker är jättegott ju.


Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious

Bilder

Clip.

Peace

Goodfellas

Fler foton

