Spotify + Last.fm

För ett tag sedan gjorde Spotify det möjligt att skicka över information om vilka artister man lyssnar på i Spotify till Last.fm, ”scrobbling” kallas det tydligen. För ett antal år sedan var det många som använde sig av Pandora och Last.fm för att lyssna på musik på webben. Man skulle kanske kunna kalla dem för föregångarna till Spotify. Dessa tjänster fungerade dock som en avancerad webbradio som spelade upp artister som du kan tänkas gilla baserat på vilka artister du lyssnat på och gillat tidigare. Åtminstone jag tröttnade ganska fort på dessa tjänster då man inte kunde välja exakt vilken artist man skulle lyssna på, enbart artister som liknade den man egentligen ville lyssna på. Pandora blev även endast tillgängligt för amerikanare.

Nu har jag dock börjat ”scrobbla” min musik från Spotify till Last.fm och funnit en mycket användbar funktion i tjänsten igen. Till skillnad från Spotify är Last.fm:s rekommendationstjänst mycket avancerad och fungerar väldigt bra, även om du lyssnar på väldigt många olika sorters musik. Nu har jag så många nya artister jag vill lyssna på att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Flera vänner som jag pratat med, som nyligen börjat använda sig av Spotify, känner att de står handfallna när de ska välja vilken musik de ska lyssna på i Spotify eftersom de har tillgång till ett så stort utbud. Med Last.fm har musiklyssnandet blivit betydligt mer intressant och roligt.

0 Responses to “Spotify + Last.fm”



  1. Kommentera

Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious

Bilder

Clip.

Peace

Goodfellas

Fler foton

