MTV släpper lös sitt videoarkiv

 +  = Great mash up!

MTV har börjat släppa sitt videoarkiv fritt på nätet (tipstack: Beta Alfa). Det är förstås en glad nyhet. Det  första jag kommer att tänka på är hur jag med ett API till deras databas kan skapa en fantastisk webb-mashup tillsammans med Spotifys öppna API. 

Jag har, sen jag fick mitt betakonto på Spotify, funderat på att sätta ihop en enkel, social, 2.0-tjänst för att dela spellistor, få rekommendationer och se de senast lyssnade låtarna. Frågan är hur sugna MTV är på att dela med sig av alla dessa musikvideos på andra sidor än sin egen. …Tydligen mycket sugna. Upptäckte att det finns embedkod och andra share-funktioner för varje video. Det bådar ju gott.

3 Responses to “MTV släpper lös sitt videoarkiv”


  1. 1 Carl Törnqvist onsdag, oktober 29, 2008 kl. 17:29

    Har du kikat på Listiply? (www.listiply.com)
    Kanske inte riktigt vad du talar om men den fyller en funktion och gör det väl. Inte allt bra men här och där dyker det upp ett guldkorn eller två.

  2. 2 tackytobster onsdag, oktober 29, 2008 kl. 17:34

    jodå, jag är medlem där men hade tänkte mig en tjänst som är lite mer social och som gör det lättare att hitta sådan musik man skulle kunna vara intresserad av. Kolla in mina listor på: http://www.listiply.com/users/tobster/

  3. 3 Henrik fredag, november 28, 2008 kl. 04:33

    Blev glad när jag läste detta och undrade om de även hade lagt ut sina liveinspelningar som jag som musikernörd tycker är roligare att se. Mycket riktigt, hittar ”Can’t knock the hustle” från den klassiska unpluggedspelningen med Jay-Z. Men just när jag har klickat på play och ska börja njuta kommer det upp en ruta om att koppyrajten hindrar dem från att visa den utanför USA! Skandal! Läste för ett tag sen om en tjänst som kollrar bort den kontrollfunktionen men jag har glömt vad det var och jag orkar inte mecka med sånt… 😦 Får fortsätta med det gamla vanliga.

    Förresten har jag lagt upp ett Roots-klipp på både min U2b och FB nu.


Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious


