Tråkig data kräver sexiga diagram

Jag har i snart fem år jobbat som medieanalytiker. En stor del i det arbetet, för att få sig en bild av publiciteten, mediebilden och trenderna, är att göra diagram över all den data man har att leka med. Diagram kan man nästan alltid utforma så att de stärker ens tes, oavsett vad du har för rådata. Det handlar bara om hur man utformar diagrammet. Självklart nyttjas det här fullt ut av media, politiker, organisationer, lobbyorganisationer och ibland även av en och annan medieanalytiker.

Det svåra är att få ett diagram att väcka intresse. Diagram är ofta tråkiga och komplicerar mer än de förtydligar. Här är dock tre webbtjänster som jag anser gör det riktigt bra.

  1. Google Analytics
  2. Viral Video Chart
  3. Twingly Screensaver
Annonser

0 Responses to “Tråkig data kräver sexiga diagram”



  1. Kommentera

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious

Bilder

Clip.

Peace

Goodfellas

Fler foton

%d bloggare gillar detta: