Snus är bra för munnen

Idag var jag hos tandis för första gången på sju år. Hade riktigt risiga förhoppningar om att inte ha några hål eller andra fel på tänderna innan jag gick dit. Tandläkare är som bilmekaniker. Du kan komma in med vad som verkar vara en felfri mun/bil – men de kommer garanterat hitta något de absolut akut måste fixa – som kostar skjortan. Som tur var hade jag inte fått några nya hål.

Det enda problemet var att min enda lagning hade lossnat. Det var dock inget som jag lagt märkte till själv, antagligen pillade hon bort den själv bara för att få in lite extra slantar. Sen så försökte hon tuta i mig att vi ska dra ut mina två innersta, övre visdomständer. Eftesom ”de använder man ju egentligen inte och det blir mycket lättare att rengöra munnen utan dem”. Herregud, vilket lyxproblem. Jag kan nog leva med att inte få helt rent bakom bakersta tanden om jag ändå inte fått något hål på sju år.

En annan glad nyhet var att jag förmodligen har snusningen att tacka för det. Jag trodde jag skulle få en avhyvling för att jag börjat snusa men icke – tvärtom så fick jag höra hur bra och antibaktriellt snus var för munnen. Tydligen är det något som hälsomyndigheten inte vill skylta med.

1 Response to “Snus är bra för munnen”


  1. 1 Klas onsdag, november 5, 2008 kl. 13:14

    Jobbigt att råka ut för en uttråkad tandläkare som bara vill dra ut tänder för att det är roligare än att peta tandsten…
    Jag tänker aldrig mer gå till tandläkaren.


Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious


