Minnesvärda retrospel

Another World

Another World

Mitt första intresse för tv-spelandet väcktes i och med att Nintendo 8-bitar kom till stan. Dagen då jag såg boxen ligga i köket är ett av mina lyckligaste barndomsminnen (vad säger det om min barndom egentligen?). Spelen gick från Mario Bros. 1/Duck hunt till Icehockey till Maniac Mansion – som var ett av de sista spelen jag spelade på konsolen.

Några år senare kom person-/hemdatorn till stan. Det blev nästa stora dröm. Jag hade en mycket sliten annons för en Apple II i byrålådan. Självklart hade jag dålig support från föräldrar som inte förstod storheten i att ha en dator hemma. Genom att cykla runt och dela ut reklam mm fick jag tillslut råd med en läcker IBM med 8 mb ram och 70 mb stor hårddisk. Och på den vägen rullade det på…

Så här 15 år senare har det blivit några spel. Även om jag gillar att testa de senaste spelen (de som fortfarande funkar på min förhållandevis tröga dator) så är det alltid med en speciell känsla jag går tillbaka och spelar de där spelen som verkligen gjorde ett intryck när man satt på sitt lilla pojkrum. Jag kan medge att en stor del mår bäst av att få vara nostalgiskt romantiserade minnen men det finns spel som fortfarande är minst lika fängslande som när jag först spelade dem.

Det senaste spelet jag plockat upp igen är Another World. Det är ett äventyrs-/plattformsspel som skapats av designern Eric Chahi som bland annat var med och utvecklade succén Future Wars. Eric utvecklade Another World själv och hade spelet färdigt på 18 månader. Du spelar som en ung forskare som av misstag teleporteras till en främmande värld. Den bleka blå/grå miljön, det dystopiska landskapet och avsaknaden av hjälpmedel som hälsa, ger en stark känsla av att vara utlämnad och ensam i den nya världen. Det spekuleras i att spelet givit inspiration till spel som Half-Life, Outcast och Ico.

Fördelen med retrospel är att många är abandonware d.v.s. gratis och lagliga att ladda ner. Positivt är också att de flesta spelen inte är speciellt långa och kan ofta klaras av på några timmar. Här följer ett urval av spel som jag varmt kan rekommendera att ta sig an i höstmörkret.

2 Responses to “Minnesvärda retrospel”


  1. 1 Thomas onsdag, februari 18, 2009 kl. 21:32

    Japp, fin-fina klassiker som är fullt spelbara idag. Men Future Wars var väl egentligen inte mer än en halvdan succé på sin höjd?

  2. 2 tackytobster onsdag, februari 18, 2009 kl. 22:12

    Succé kanske kan ha varit att ta i. Hehe. men men, ändå ett spel som var en milstolpe om man säger så.


Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious


