Att angöra ett projekt

Idag började vi på allvar med vårt projektarbete i Interaktivamedierkursen. Ägnat större delen av dagen åt att rita mindmaps och brainstormat kring innehåll, upplägg, flödesschema, logga, mm. En mycket produktiv vågar jag påstå. Det är helt klart de här projektarbetena som är det roligaste att jobba med. Nu har vi inte ens två veckor på oss att bli klara men efter att ha utformat tidplanen tror jag det är möjligt. Om vi nu kan få till en bra ansvars-/arbetsfördeling (imorgon) också.

Till det här projektet tänkte jag, för första gången, försöka mig på att använda några av de hjälpmedel som finns tillgängliga på nätet, gratis, för att underlätta hela den administrativa biten med att driva ett projekt. Det går att dra det hur långt som helst men har nöjt mig med att skapa en gemensam Google Kalender för planeringen och en delad Dropbox för själva produktionen. 

Att ha tillgång till den senaste versionen av en fil och alltid tillgång till alla filer man behöver har tidigare varit ett av de större administrativa problemen i projekten. Det här löser Dropbox på ett fantastiskt smidigt sätt. Alla i gruppen får tillgång till samma filer, den senaste verisionen, tidigare verisioner och möjligheten att återställa raderade filer. Hoppas att jag kan få med mig resten av gruppen på det här bara.

Jag har senaste tiden blivit känd i klassen som ett riktigt synk-freak. Därför tänkte jag dela med mig av några av de fantastiska tjänster som underlättar i en annars kaotisk tillvaro.

  • Google Calendar – Framförallt! Min hjärtesten, mitt center och nav för allt jag har inplanerat. Förutom min privata kalender får jag även in alla mina Facebook events, DIF:s alla matcher, skolschemat, mm rakt in i kalendern.
  • Remember The Milk – Uppgiftshantering. Enkelt sätt att hålla koll deadlines och vad som måste göras inom skolan, jobbet och privat. Även det kopplat till min Google kalender så klart.
  • Dropbox – Ger mig tillgång till alla de filer jag just då jobbar med, från vilken uppkopplad dator som helst.
  • Goosync – hela min Google Calendar in i mobilens kalender.
3 Responses to “Att angöra ett projekt”


  1. 1 Micke fredag, oktober 17, 2008 kl. 18:11

    Härligt! Google docs tycker jag är finfint för att dela på dokument. Och Google reader för feedsen. Känns lite jobbigt att man lämnar ut sig så åt Google, men grejerna funkar ju så bra!

  2. 2 Marcus fredag, oktober 17, 2008 kl. 20:58

    Vi hade en delad dropbox nar vi planerade for swimp55-projektet. Tycker det funkar sa lange man inte arbetar med for manga lokala hanvisningar i rp-natverket.

  3. 3 tackytobster fredag, oktober 17, 2008 kl. 23:40

    jo, självklart använder man sig av Reader också, och lite andra såna tjänster. Men det här är de tjänster jag använder för att hålla mig synkad. Sen så har man ju Reader, Jaiku, Bloggy, Delicious, Digg mm. Tror min Post IT-tjänst kommer göra succé. 🙂


Kommentera

Twitter

Fel: Twitter svarade inte. Vänta några minuter och uppdatera den här sidan.

RSS Senast lyssnade

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Delicious

Bilder

Clip.

Peace

Goodfellas

Fler foton

